یک روش جدید برای درمان آسیب عروقی ناشی از انسولین در بیماری عروق کرونر قلب

30 آوریل 2020 - تیمی از محققان وابسته به موسساتی در آمریکا، یونان و آلمان روش جدیدی را برای درمان رگ های خونی آسیب دیده از انسولین که با بیماری های قلبی مرتبط هستند، آزمایش کردند. این گروه در مقاله ی خود که در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است، توضیح داده اند که چگونه آنها رگ های خونی را در چندین بیمار که تحت جراحی قلب قرار گرفته بودند، مطالعه کرده و با این کار چه اطلاعاتی بدست آوردند.

آترواسکلروز بیماری شریان ها است که با تجمع چربی در دیواره های داخلی مشخص می شود - وضعیتی که می تواند به افزایش فشار خون، حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود. تحقیقات قبلی نشان داده بود كه انسولین ممکن است در ایجاد آترواسكلروز در بیماران دیابتی نقش داشته باشد، اما تاكنون دانشمندان در مورد مکانیسم آن اطلاعاتی در دست نداشتند. همچنین معکوس نمودن آترواسکلروز در بیماران دیابتی پیچیده است زیرا آنها برای کنترل قند خون خود از داروهایی استفاده می کنند که انسولین آنها را افزایش می دهد. در این تلاش جدید، محققان رگ های خونی را در بیماران مبتلا به آترواسکلروز که تحت جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته بودند، برای درک بهتر این شرایط انجام دادند.

در کل، محققان رگهای خونی 674 بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و با این کار الگویی را کشف کردند که نشان می داد رگهای خونی در مقابل انسولین مقاوم هستند. این یک مشکل بزرگ است زیرا انسولین " تون یا درجه ی انقباض رگهای خونی[1] " را کنترل می کند، این فرایندی است که توسط آنها عروق گشاد می شوند. هر چه اتساع رگهای خونی بیشتر باشد خون بیشتری از آنها عبور می کند، در حالی که عروقی با انقباض بیشتر، کمتر اجازه ی عبور خون را می دهند- که این می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. محققان همچنین شواهدی از استرس در رگهای خونی به دلیل مولکولهای اکسیژن یافتند، و شاید مهمتر از همه این بود که آنها دریافتند که انسولین منجر به ایجاد مشکل در سلول های لایه ی پوشاننده ی درون رگ ها، می شود. این کشف اهمیت دارد زیرا این بدین معنا است که این مشکل قابل درمان است. برای این منظور، محققان موشها و بیماران انسانی را با مهار کننده ی آنزیم DPP4 که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در رگ های خونی می شود، درمان کردند. آنها دریافتند که این درمان منجر به ترمیم آسیب عروقی در انسان و موش ها( که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند) می گردد.

محققان گفتند: این یافته ها نیاز به تحقیقات جدید بمنظور بررسی امکان افزودن مهار کننده های DPP4 ، به درمان انسولین برای بیماران دیابتی بمنظور کاهش آترواسکلروز را نشان می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-approach-vascular-insulin-coronary-heart.html

 



[1] تون عروق به معنای درجه انقباض یک رگ، نسبت به حالت حداکثر میزان گشاد شدگی خودش می­باشد. تون عروق (درجه انقباض)، قطر رگ و میزان خون به اندامها را تعیین می­کند و ماهیچه صاف عروق، مسئول کنترل تون عروق و فشار خون و توزیع جریان خون در سراسر بدن می­باشد.